Посольство України у Федеративній Республіці Німеччина

Четвертий спільний звіт про прогрес у переговорах стосовно Угоди про асоціацію між Україною та ЄС

Контекст
Відносини між Україною та ЄС базуються на Угоді про партнерство та співробітництво (УПС), яка набрала чинності 1998 року та поновлюватиметься автоматично до набуття чинності новою договірною домовленістю.

Переговори стосовно всеосяжної, амбітної та інноваційної угоди між Україною та ЄС були розпочаті у березні 2007 р. Під час Паризького саміту лідери України та ЄС домовились, що нова посилена угода отримає назву Угода про асоціацію (УА) і оновить спільні інституційні рамки Україна – ЄС, сприятиме поглибленню відносин у всіх галузях, а також посилить політичну асоціацію та економічну інтеграцію на основі взаємних прав і обов’язків.

З часу започаткування переговорів щодо укладення Угоди про асоціацію відбулося сімнадцять раундів переговорів. Починаючи з березня 2009 р., вони були доповнені інтенсивним графіком відеоконференцій, що уможливило безперервність та пришвидшення переговорного процесу з питань економічного і секторального співробітництва за участі широкого кола експертів.

Після вирішення питання членства України в СОТ (безпосередній вступ відбувся 16 травня 2008 р.) 18 лютого 2008 року Україна та ЄС розпочали переговори стосовно поглибленої та всеохоплюючої зони вільної торгівлі (ЗВТ) як ключового елементу Угоди про асоціацію. З того часу було проведено тринадцять раундів переговорів щодо ЗВТ.

Спільні звіти про прогрес, досягнутий у переговорах щодо Угоди, були представлені на самітах Україна – ЄС у 2007, 2008 та 2009 роках.

Ключовий прогрес з часу Саміту 2009 року

Цей Четвертий спільний звіт відображає прогрес, досягнутий протягом року, що минув. З часу проведення саміту у 2009 році відбулося три раунди у форматі пленарних засідань та п’ять раундів переговорів щодо ЗВТ.

Протягом останнього року переговори продовжувалися у позитивній та конструктивній атмосфері. Після набуття чинності Лісабонським договором про функціонування Європейського Союзу 1 грудня 2009 року проект тексту Угоди про асоціацію був переглянутий і оновлений у відповідності до Лісабонського договору.

Обидві сторони підтвердили свої наміри продовжувати переговорний процес з метою його якнайшвидшого завершення, водночас зберігаючи якість і змістовність Угоди.

Досягнуто домовленості щодо інституційних положень Угоди. У розділі щодо загальних і заключних положень завершено переговори щодо положень стосовно механізму врегулювання спорів, який стосується всієї Угоди.

Стосовно розділу, в якому йдеться про політичний діалог та реформи, політичну асоціацію та співробітництво, а також конвергенцію у сфері зовнішньої і безпекової політики, сторони попередньо закрили переговори щодо переважної більшості відповідних положень Угоди. Попередньо погоджений текст охоплює такі питання як цілі політичного діалогу, формати його проведення, діалог та співробітництво у сфері внутрішніх реформ, зовнішня і безпекова політика, включаючи повагу до принципів незалежності, суверенітету, територіальної цілісності і непорушності кордонів, регіональна стабільність, попередження конфліктів, врегулювання криз та військово-технічне співробітництво, нерозповсюдження зброї масового знищення, роззброєння та контроль над озброєннями, а також боротьба з тероризмом. Триває обговорення питання посилання у тексті угоди на статут Міжнародного кримінального суду.

Розділ щодо юстиції, свободи і безпеки також знаходиться на завершальній стадії погодження. Обидві сторони дійшли згоди з таких аспектів Угоди як забезпечення верховенства права та повага до прав людини, захист персональних даних, співробітництво у сфері міграції, надання притулку та управління кордонами; рух осіб; боротьба з відмиванням грошей та фінансуванням тероризму; співробітництво у боротьбі з торгівлею наркотиками; протидія злочинності та корупції; боротьба з тероризмом. Наразі переговори сконцентровані на питаннях руху осіб, зокрема у контексті запровадження безвізового режиму та співробітництва у цивільних справах.

Робоча група з питань економічного та секторального співробітництва завершила переговори в усіх 31 сферах, відкривши, таким чином, шлях для всеохоплюючої імплементації Україною ключових законів та стандартів ЄС, які мають позитивно позначитися як на умовах підприємницької діяльності, так і на житті громадян. Зазначеними сферами є розвиток сільського господарства та сільської місцевості; аудіовізуальна політика; співробітництво у галузі громадянського суспільства; корпоративне право; захист прав споживачів; транскордонне та регіональне співробітництво; культура; придунайське співробітництво; освіта, навчання та молодь; фінансове співробітництво, у тому числі щодо боротьби з шахрайством; енергетичне співробітництво; захист навколишнього природного середовища; фінансові послуги; рибальство і морська політика; охорона здоров’я; промислова та підприємницька політика; інформаційне суспільство; макроекономічне співробітництво; управління державними фінансами; гірнича промисловість та ливарство; участь у агенціях та програмах Співтовариства; дослідження та технологічний розвиток; співробітництво у соціальній сфері; космос; спорт; статистика; оподаткування; туризм та транспорт. Водночас, переговори щодо питань транспорту продовжуватимуться, враховуючи представлення пропозицій щодо доступу до ринків послуг.

Останній раунд переговорів щодо ЗВТ відбувся у Києві 4-8 жовтня 2010 року, у ході якого обидві сторони продемонстрували чіткі наміри до конструктивних переговорів з усіх розділів. Переговори охопили широке коло питань (тарифи, послуги, митна і торгівельна лібералізація, захист прав інтелектуальної власності, санітарні та фітосанітарні стандарти, державні закупівлі, географічні позначення, інструменти торгівельного захисту і технічні бар’єри в торгівлі). Переговори щодо деяких розділів, наприклад, щодо митної та торгівельної лібералізації, державних закупівель, а також захисту прав інтелектуальної власності, наближаються до попереднього завершення. На сьогодні, чотири розділи вважаються попередньо закритими (врегулювання торгівельних спорів, правила походження, прозорість, митна і торгівельна лібералізація (додатки знаходяться у стадії обговорення)). Інтенсивний обмін думками щодо регуляторного зближення, наприклад, у питаннях санітарних та фітосанітарних стандартів або технічних бар’єрів у торгівлі, триватиме протягом наступних декількох місяців.

Черговий - чотирнадцятий - раунд переговорів відбудеться 6-10 грудня 2010 р. у Брюсселі. З метою завершення переговорів у цій складній сфері та досягнення взаємовигідного компромісу сторони мають докласти значних додаткових зусиль. У ході подальших переговорів щодо розділу про створення ЗВТ обидві сторони виходитимуть з того, що створення поглибленої і всеохоплюючої ЗВТ між Україною та ЄС вестиме до дедалі більшої інтеграції України до внутрішнього ринку ЄС з одночасною імплементацією відповідних елементів законодавства ЄС. Україна підтвердила свою незмінну відданість цій меті, яка має бути досягнута шляхом поступового поширення на Україну чотирьох свобод.

Імплементація Угоди про асоціацію
З метою сприяння підготовці та набуттю чинності Угодою про асоціацію між Україною та ЄС був підготовлений Порядок денний асоціації, який набув чинності у листопаді 2009 року. Це практичний, спрямований на результат та гнучкий документ, який базується на принципах спільної відповідальності і спільної власності. Перелік пріоритетів Порядку денного асоціації на 2010 рік був узгоджений у ході першого засідання Спільного комітету старших посадових осіб. Ці пріоритети окреслюють сфери, яким Україна та ЄС мають спільно приділити особливу увагу.

Висновки
Завдяки конструктивному підходу сторін, переговори щодо Угоди про асоціацію протягом 2010 р. добре просунулися вперед. Завдяки цьому Сторонам вдалося досягнути порозуміння стосовно більшості розділів Угоди та попередньо погодити на експертному рівні тексти преамбули, розділів про політичний діалог, юстицію, свободу і безпеку, а також секторальне та економічне співробітництво. Незначна кількість питань залишається для подальшого обговорення на більш пізньому етапі. Україна та ЄС розглядають завершення переговорів своїм ключовим завданням на короткострокову перспективу. Вони підтверджують налаштованість закласти нову основу для подальших відносин на принципах політичної асоціації та економічної інтеграції, яка буде підтримана потужними інституціями і відповідає європейським устремлінням України.