Інтерв’ю Посла України у ФРН Н.Зарудної інформаційному агентству «Українські новини» (30.08.2010р.)
1. Яким буде зміст візиту Президента - які зустрічі заплановані, теми переговорів української та німецької делегацій, які документи можуть бути підписані?
Офіційний візити керівництва держави є завжди особливо подією у двосторонніх відносинах і нерідко мають особливий символічний підтекст. Особливістю майбутнього візиту Президента України В.Ф.Януковича до ФРН є те, що йдеться про його перший офіційний візит до країни-члена ЄС. І не випадково, що цією країною є ФРН - найбільш потужна в економічному плані країна Євросоюзу, один з головних політичних та економічних партнерів України. У цьому сенсі офіційний візит Президента України до Німеччини, який відбувається на запрошення Канцлера ФРН А.Меркель, відкриває нову сторінку у відносинах між обома країнами, а також налагодження політичного діалогу на найвищому рівні.
Слід зазначити, що це вже не перше особисте спілкування між А.Меркель та В.Януковичем, які мали детальну бесіду ще в 2007 р. в ході візиту тодішнього Прем’єр-міністра України до ФРН, а в квітні ц.р. вони мали бесіду у рамках Вашингтонського саміту з питань ядерної безпеки.
Програма офіційного візиту Президента України є дуже насиченою, навіть амбіційною. По суті, йдеться не лише про переговори Президента України з вищим керівництвом Німеччини. Цікавою, конкретною та змістовною обіцяє стати зустріч Глави держави з представниками німецького бізнесу, під час якої передбачено обговорити нові можливості для розширення торговельно-економічного та інвестиційного співробітництва, у т.ч. в рамках підготовки до Євро-2012. До речі, за оцінками, сумарний обсяг інвестицій, що їх вже здійснили в Україну компанії, що братимуть участь у «круглому» столі з Президентом В.Януковичем, перевищує 1,2 млрд.євро. Про значний інтерес до візиту Президента В.Януковича з боку широкої громадськості свідчить і той факт, що великий зал, де проходитиме його публічний виступ перед представниками політичних і ділових кіл та ЗМІ не зміг вмістити всіх бажаючих, що змусило організаторів заходу шукати можливостей для збільшення числа місць.
Відрадно, що офіційний візит Президента України до ФРН насичений конкретними змістовними складовими, однією з яких є розширення договірно-правової бази українсько-німецьких відносин. Зокрема йдеться про міжурядову угоду про співробітництво у боротьбі з організованою злочинністю, тероризмом та важкими злочинами, яка сприятиме не лише посиленню взаємодії між правоохоронними органами наших держав, а й передбачатиме надання практичної допомоги у питаннях підвищення кваліфікації фахівців органів внутрішніх справ, прикордонної служби та з питань надзвичайних ситуацій, у т.ч. в контексті проведення в нашій країні матчів в рамках Євро-2012.
Своєрідним підтвердженням високого рівня співпраці між правоохоронними органами України та ФРН в ході візиту Президента стане церемонія передачі Україні вилученої в ході спільної операції в Німеччині картини великого Караваджіо «Поцілунок Іуди». Оскільки картина зазнала значних пошкоджень внаслідок варварських дій злочинців, Берлінська картинна галерея власним коштом провела її первісну реставрацію, щоб повернути її нашій країні.
Важливою є й спільна заява про продовження співпраці у питанні підготовки управлінських підприємницьких кадрів, на що Німеччина щороку виділяє 1 млн.євро. Загалом, вже понад 450 менеджерів українських компаній малого та середнього бізнесу не лише пройшли стажування в Німеччині, а й започаткували взаємовигідні проекти у співпраці з німецькими партнерами. До речі, у вересні очікується підписання нового протоколу про продовження технічного та фінансового співробітництва з ФРН, на що німецький уряд тільки з державного бюджету передбачає виділити і цього, і наступного року по 21 млн.євро.
В ході візиту планується додати до двостороннього переліку університетів-партнерів ще й Вільний університет Берліна, що є одним з найпрестижніших закладів вищої школи у Німеччині, та Київським національним університетом ім.Тараса Шевченка. Ще одним підтвердженням давніх і плідних контактів між нашими народами у сфері культури стане й відкриття в Берліні в рамках візиту і з нагоди Дня незалежності нашої держави пам’ятної дошки на будинку, де жила Леся Українка, яка, до речі не лише вільно володіла німецькою мовою, а й однією з перших переклала поезії Генріха Гейне на українську.
2. Як вплине цей візит на розвиток двосторонніх відносин України та Німеччини та чи змінився характер взаємин після обрання Януковича Президентом України.
Насамперед, хочу відзначити чималий інтерес німецького політикуму та суспільства в цілому до України, який посилився після проведення вільних і справедливих президентських виборів, які відповідали міжнародним стандартам. Керівництво ФРН високо оцінило демократичний характер виборів. І президент, і канцлер ФРН підкреслили готовність підтримати Україну у проведенні реформ, зміцненні демократії та сприяти реалізації її цілей щодо ЄС, а Державний міністр В.Хойєр підкреслив, що «Україна є природнім партнером для ФРН не лише тому, що вона є важливою країною у серці Європи, а й з огляду на її значний економічний потенціал, що відкривається для Німеччини».
Про те, що ці слова відображають реальну дійсність, зокрема, свідчить динамічний характер відносин між Україною та ФРН, насамперед у політичній сфері. Судіть самі, лише за останні місяці з офіційним візитом в Німеччині вперше за дев’ять років побував Голова Верховної Ради України, тричі міністри закордонних справ України зустрічалися тут зі своїми колегами, у т.ч. у квітні в Бонні у форматі «Веймарський трикутник плюс Україна». У липні у Берліні відбулося П»яте засідання українсько-німецької Групи високого рівня з економічного співробітництва. Наступного понеділка очікується офіційний візит Президента України. Готується й офіційний візит Віце-канцлера, Міністра закордонних справ ФРН до нашої країни.
Отже, наведені приклади переконливо демонструють той факт, що Німеччина відводить важливу роль співпраці з Україною, розглядає нашу країну як солідного партнера на міжнародній арені та готова надати практичну допомогу у проведенні реформ, необхідних для подальшого розвитку економіки, оздоровлення соціальної сфери, зміцнення демократії, зрештою нашій поетапній інтеграції в Європейський Союз.
3. Президент та МЗС задекларували намір зробити зовнішню політику України більш орієнтованою на економічну співпрацю з іншими державами. Як провадить цю політику дипломатичне представництво України в Німеччині.
Сприяння зовнішньоекономічній діяльності, надання політико-дипломатичної підтримки бізнесу у просуванні на зовнішні ринки, активне залучення іноземних інвесторів є одним з головних завдань зовнішньополітичних відомств в усьому світі. Відтак, не випадково, що з давніх часів посольські місії відряджалися до інших держав, насамперед, для налагодження торговельних зв’язків.
Розвиток торговельно-економічного та інвестиційного співробітництва є одним із пріоритетів Посольства України в Німеччині, яка є найбільшим економічним партнером нашої держави в Європі та другим у світі найбільшим інвестором в українську економіку. Посольство активно сприяє налагодженню ділових контактів між українськими та німецькими компаніями, підтримує розгалужені контакти з центральними та регіональними органами влади, підприємницькими об’єднаннями, у співпраці з якими організує дні економіки України, бізнес-форуми та інвестиційні конференції, безпосередньо зустрічається з потенційними німецькими діловими партнерами з метою реалізації потужних інвестиційних проектів в нашій країні. Посольство інформує також про важливі економічні події Німеччині, перспективні проекти, тендери, виставкові заходи, надає сприяння делегаціям з України, які відвідують цю країну для проведення ділових переговорів.
Важливе місце в роботі Посольства займає й сприяння діяльності українсько-німецької Групи високого рівня з економічних питань – головного міждержавного механізму координації двостороннього економічного співробітництва. До речі, в роботі ГВР беруть активну участь і представники об’єднань ділових кіл обох країн. За їх активного сприяння, зокрема, на вересень-жовтень в Києві та Донецьку планується провести низку заходів з метою посилення двосторонньої співпраці в сфері енергетики, у т.ч. відновлювальної, та з метою посилення енергоефективності української економіки.
4. Характеристика торговельно-економічної співпраці України та Німеччини – сума товарообігу, динаміка цієї цифри та прогноз.
ФРН розглядає Україну як важливого та перспективного економічного партнера в регіоні Центрально-Східної Європи, що, не в останню чергу, обумовлюється значним інтересом до українського ринку з боку німецьких компаній. Так, зовнішньоторговельний оборот товарами та послугами між Україною та ФРН зріс з 2003 р. у 2,5 рази і у рекордному 2008 р. перевищив 10 млрд.дол.США.
Втім, внаслідок світової фінансової кризи у 2009 р. обсяги товарообігу між нашими країнами знизилися до 5,1 млрд.дол. Якщо українських товарів було експортовано до Німеччини на 1,2 млрд.дол. або на 32% менше, ніж у попередній рік, то німецький імпорт впав на 46% і становив 3,9 млрд.дол.
Завдяки діям українського уряду, спрямованим на стабілізацію економічної ситуації у країні, та загальному поліпшенню кон’юнктури на світових ринках, цього року спостерігаються тенденції до відновлення позитивної динаміки двосторонньої торгівлі. Так, за перші п’ять місяців товарообіг між Україною та ФРН збільшився у порівнянні з відповідним періодом 2009 р. на 16% і склав 2,1 млрд.дол. Відрадно, що експорт українських товарів зріс на 38% (575 млн.дол.), тоді як імпорт німецьких товарів до України - на 10% (1,5 млрд.дол.). Втім, на жаль, Україна й далі має від’ємне сальдо двосторонньої торгівлі товарами з ФРН, яке у січні-травні ц.р. становило 940 млн.дол., що можна пояснити значними обсягами експорту німецького обладнання та продукції машинобудування з метою модернізації українського аграрного та промислового секторів.
Одним з важливих завдань на найближчу перспективу у сфері двохсторонніх торговельних відносин є відновлення докризових обсягів торгівлі, а також подальше їх нарощування. Велика увага з боку України приділятиметься оптимізації структури експорту та імпорту, поступовому «вирівнюванню» сальдо українсько-німецької торгівлі. Очікуємо на зростання українського експорту до ФРН у ході подальшої лібералізації торговельних відносин між Україною та ЄС, у т.ч. після укладення Угоди про створення зони вільної торгівлі. Важливе значення матиме активізація роботи у питаннях адаптації української продукції до норм і стандартів ЄС, поліпшення її якості, розширення номенклатури експорту, зокрема частки наукоємної продукції. Важливим інструментом для цього має стати й розвиток міжнародної кооперації з провідними німецькими компаніями.
5. Які сфери економічної співпраці двох держав є пріоритетними, та чи показували німецькі компанії зацікавленість в інвестуванні в український енергетичний сектор, зокрема, в модернізацію газотранспортної системи.
Економічні відносини України та Німеччини вже давно «переросли» торговельно-обмінну стадію розвитку. Існують значні можливості для поглиблення двосторонньої співпраці у сфері високих технологій, машинобудуванні, транспорті, реалізації масштабних економічних проектів як на двосторонньому рівні, так і з залученням інших зацікавлених країн.
Німецькі компанії беруть участь у реалізації інфраструктурних проектів в Україні з підготовки Чемпіонату Європи по футболу у 2012 р., реформування житлово-комунального господарства, посилення стабільності фінансово-банківської системи, розвитку агропромислового комплексу.
Значний потенціал містить у собі й співпраця в енергетичній сфері. Йдеться як про розширення взаємодії у реалізації перспективних проектів зі збільшення обсягів постачання енергоносіїв в Європу, у т.ч. модернізація української ГТС, так і розвиток і впровадження енергозберігаючих технологій, відновлювальних джерел енергії, де Німеччина посідає лідируючі позиції у світі. На всіх цих напрямках німецькі компанії працюють дуже активно та готові інвестувати в Україні значні кошти. Нині Посольство надає сприяння українським і німецьким діловим партнерам в підготовці та реалізації низки важливих проектів.
6. Німеччина неодноразово заявляла про підтримку євроінтеграції України - які конкретні проекти є в цій сфері.
Приємно, що у Німеччині укорінилося усвідомлення того, що Україна є органічною частиною Європи, що заслуговує на перспективу членства в ЄС. Показовими у цьому сенсі є заява Президента Бундестагу Н.Ламмерта у ході візиту Голови ВРУ В.Литвина у червні ц.р., про необхідність надати європейську перспективу Україні, яка, з огляду на історичні, географічні та ціннісні критерії, беззаперечно, є європейською державою і в перспективі може стати членом ЄС, якщо відповідатиме всім необхідним критеріям.
Водночас, ми, українці, добре розуміємо, що маємо докласти чимало зусиль для проведення відповідних реформ. Відрадно, що при виконанні нашого домашнього завдання можемо розраховувати на щиру та дієву допомогу німецьких партнерів. Так, зокрема, на шляху до запровадження безвізового діалогу німецька сторона охоче готова надати допомогу на таких важливих напрямках, як безпека документів, облаштування кордонів тощо.
Така позиція Німеччини стосується всіх сфер. Берлін відкритий до співпраці, і я впевнена, що ця сприятлива налаштованість німецьких партнерів буде нами ефективно використана.