Німеччина є економічно успішною і відкритою світу державою, провідною промисловою та аграрною державою, яка обіймає перші місця в численних рейтингах, у т.ч. за інноваціями та науково-дослідницькими розробками.
Німеччина – найбільша економіка Європейського Союзу і четверта в світі після США, Китаю та Японії. Своєю конкурентоспроможністю та глобальним залученням у мережі вона завдячує великій інноваційній силі та значній експортній орієнтації.
Структурною опорою економіки продовжують виступати понад 99 відсотків малих і середніх фірм. Малі та середні підприємства доповнюють концерни, акції яких котируються в німецькому біржовому індексі DAX на Франкфуртській біржі – найважливішому фінансовому центрі континентальної Європи.
У 2020 році економіка Німеччини пережила серйозну рецесію через пандемію коронавірусу. Проте економіка почала оговтуватися після кризи, ВВП вперше з часу пандемії зріс (зростання склало загалом на 2,7% у 2021 році) та склав 3563,9 млрд. євро.
За підсумками 2021 р. обсяг зовнішньої торгівлі Німеччини склав 2578 млрд. євро (2020 рік – € 2232 млрд. євро) ; експорт – € 1 375 млрд (2020 рік - € 1206,0 млрд. євро); імпорт – € 1 203 млрд (2020 рік - € 1026 млрд. євро). Незважаючи на виклики 2021 року, Німеччина все ще зберігала типовий профіцит зовнішньої торгівлі.
Провідне місце в економіці Німеччини займають: сфера послуг, гірнича, металургійна, хімічна, машинобудівна, харчова, суднобудівна, легка, нафтопереробна промисловість, суднобудування, виробництво електроніки.
Основні статті експорту: автомобілі, машини, хімікати, комп'ютери та електронні вироби, електротехнічне обладнання, фармацевтика, метали, транспортне обладнання, продукти харчування, текстиль, гума та пластмаси.
Основні статті німецького імпорту: машинобудування, обладнання для обробки інформації, автомобілі, хімікати, нафта і газ, метали, електрообладнання, фармацевтика, продукти харчування, сільськогосподарські продукти.
У 2021 році динаміка двосторонньої торгівлі зросла, засвідчивши стабільну тенденцію до зростання обсягів українсько-німецької торгівлі товарами і послугами.
Разом з тим, ФРН продовжує бути одним зі світових лідерів у торгівлі товарами з нашою державою, посідає шосте місце серед країн світу за обсягом українського експорту та друге — за обсягом імпорту. Серед країн Європи Німеччина посідає друге місце за обсягами торгівлі товарами з нашою державою.
У 2021 році обсяг торгівлі товарами і послугами між Україною та ФРН збільшився на 23,2% і склав близько 10,36 млрд.дол.США. При цьому обсяг українського експорту зріс до близько 3,59 млрд.дол.США, тоді як обсяги імпорту з ФРН сягнули близько 6,77 млрд.дол.США.
Показники двосторонньої торгівлі товарами і послугами
за даними Держстату України (млн. дол .США)
2021
2020
2021/2020, млн. дол. США
Товарообіг
10366,3
8411,2
+1955,1
Експорт
3592,3
2685,0
+907,3
Імпорт
6774
5726,2
+1047,8
Сальдо
-3181,7
-3040,2
-141,5
У структурі експорту українських товарів до Німеччини переважають поставки: насіння і плодів олійних рослин (20,3%); електричних машин (15,3%); руди, шлаки і зола (10%), меблів (6,0%); деревини і виробів з деревини (5,6%);реакторів ядерних; котлів, машин (5,5%); вироби з чорних металiв (5,1%); чорні метали (4,4%); одяг та додаткові речі до одягу, текстильні (3,9%); зерновi культури (1,6%).
У структурі імпорту з Німеччини домінувало надходження: реакторів ядерних, котлів, машин (18,8%); засобів наземного транспорту крім залізничного (16,6%); фармацевтичної продукції (8,8%); пластмаси, полімерних матеріалів (6,7%); палива мінерального, нафти і продуктів її перегонки (6,3%); електричних машин (6,0%); різноманітної хімічної продукції (3,4%),приладів та апаратів оптичних, фотографічних (3,3%);паперу і картону (2,4%);різнi харчовi продукти (1,7%).
Перед тим, як отримати доступ до ринків ЄС, необхідно виконати ряд умов як на національному рівні, так і на рівні ЄС. Нижче описані особливості експорту з України_ наведені переліки необхідних документів, опис процедур обов’язкових для проходження українським експортером, а також зазначені вимоги до самого продукту.
З більш детальною інформацією щодо реєстрації компаній, відкритті представництва іноземних компаній можна дізнатися на інвестиційному порталі Німеччини за посиланням: https://www.gtai.de/en/invest/investment-guide. Даний портал створений за підтримки Федерального міністерства з питань енергетики та клімату Німеччини з метою полегшення залучення інвестицій у ФРН.
Найбільш перспективними з точки зору можливостей для української експорту є поставки до ФРН нішевої сільськогосподарської продукції (біологічна продукція, органіка, нішеві ягоди та фрукти, сухофрукти, овочі, мед, продукти харчування з біологічної продукції), запчастин для автомобільної промисловості Німеччини, запчастин для машинобудівної сфери загалом, ІТ послуг, у т.ч. у сфері кібербезпеки.
Всі країни-члени ЄС, в т.ч. і Німеччина, являються єдиною митною територією з єдиними митними правилами. Всі товари, що ввозяться до Німеччини, рахуються імпортованими до ЄС і підлягають загальноєвропейським вимогам щодо імпорту і митних процедур. Тобто: мито і інші платежі на імпорт товару в ЄС сплачуються лише один раз. При перетині товаром внутрішніх кордонів країн ЄС додаткові збори чи відрахування не нараховуються. Поточні щоденні митні тарифи можуть бути визначені через центральну базу даних ЄС TARIC (Інтегрований тариф Європейського співтовариства) або через EZT (німецький електронний митний тариф). Номенклатура митного тарифу ЄС базується на Гармонізованій системі опису та кодування товарів (HS) Всесвітньої митної організації.
Згідно правил, зазначених в системі HS, кожен товар класифікований по номенклатурі і йому присвоюється відповідний код товару. Продукти харчування, які імпортуються на територію ЄС мають відповідати умовам, які включають: - загальні принципи і вимоги харчового законодавства (Регламент ЄП та Ради ЄС №178/2002); - реєстрацію імпортерами ЄС постачальників продукції з країни походження товару; - загальні правила гігієни харчових продуктів та специфічні вимоги до гігієни харчових продуктів тваринного походження; - правила щодо мікробіологічних критеріїв харчових продуктів; - правила щодо залишків пестицидів, ветеринарних препаратів та забруднюючих речовин у продуктах харчування; - спеціальні правила щодо генетично-модифікованих харчових продуктів та кормів, біобілків і нових продуктів; - спеціальні правила щодо окремих груп продовольчих товарів (мінеральних вод, какао, швидкозаморожених харчових продуктів) і продуктів харчування, спрямованих на конкретні групи населення (продукти для немовлят і дітей); - конкретні маркетингові вимоги та вимоги щодо маркування, вимоги щодо вихідних матеріалів, складових кормів і кормів, призначених для конкретних поживних цілей; - загальні правила щодо матеріалів, призначених для контакту з харчовими продуктами.
Федеративна Республіка Німеччина, як країна з однією з найкрупніших економік ЄС, володіє широко розвиненим ринком державних закупівель. За оцінками Європейської комісії та Організації економічного співробітництва та розвитку, державний сектор ФРН витрачає щорічно понад 500 млрд. євро на держзакупівлі, що становить близько 15% від ВВП та 35% від загального обсягу державних видатків.
Близько 78% всіх замовлень надходять від окремих федеральних земель та комун.
В залежності від порогових меж ринок державних закупівель функціонує на національному рівні на та рівні ЄС.
З 01.01.2022 Європейською комісією встановлені наступні порогові межі:
- 5.382.000 євро для будівельних робіт
- 5.382.000 євро для концесій
- 140.000 євро для товарів та послуг центральних органів влади
- 215.000 євро для товарів та послуг інших публічних замовників
- 431.000 євро для товарів та послуг секторального характеру та в сфері оборони
Відповідно, для закупівель вище встановлених порогових меж діє законодавство ЄС, зокрема положення Угоди про міжнародні держзакупівлі (GPA), яку Україна ратифікувала в 2016 році, що дає можливість українським підприємствам брати учать в тендерах на внутрішньому ринку країн ЄС.
Всі оголошення про закупівлі публікуються на єдиному порталі тендерних оголошень TED.
Держзакупівлі нижче порогових меж ЄС регулюються національним законодавством, за яким підприємства із країн, що не належать до ЄС, як правило, мають такий же статус при доступі до тендеру, як і країни-члени ЄС. При розгляді претендентів найважливішими аспектами єкомпетентність(підтверджується сертифікатами, довідкамипро присутність у відповідних комерційних реєстрах і т.д.), ефективність (володіння кадровими, фінансовими та технічними ресурсами) та надійність (документальне підтвердження про належну сплату податків тощо)
Зважаючи на федеральний устрій Німеччини, ринок держзакупівель функціонує як на загальнодержавному рівні, так і на рівні окремих федеральних земель.
Залізничні технології, залізнична інфраструктура, громадський транспорт, конструкція тунелів, обладнання і внутрішнє облаштування рухомого складу тощо.
Дипломатична підтримка вітчизняних експортерів є одним з важливих напрямів роботи МЗС, яка спрямована на розширення географії ринків збуту та забезпечення галузевої диверсифікації вітчизняного експорту.
У контексті забезпечення реалізації національних пріоритетів, сприяння виходу українських експортерів на зовнішні ринки, захисту їхніх економічних інтересів за кордоном і залучення прямих іноземних інвестицій в економіку України з квітня 2013 року при МЗС діє Рада експортерів та інвесторів (РЕІ).
У рамках РЕІ на постійній основі здійснюється моніторинг та оперативне інформування національних виробників стосовно потенційних можливостей розширення української присутності на світових ринках, зацікавленості іноземних компаній у налагодженні контактів з вітчизняними партнерами.
Детальну презентацію, розроблену Національною інвестиційною радою України, про інструменти підтримки з боку України, гарантії інвесторам, спеціальні інвестиційні договори та послуги інвестиційного менеджера можна переглянути у документі Про державну підтримку
Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але ви можете вільно користуватися ним.